Abstract
This paper describes and analyzes some contributions from sociologists Anthony Giddens, Scott Lash, Ulrich Beck and Elizabeth Gernsheim, for the comprehension of the changes faced by society in general and the family in particular, with the transition of the Middle Age to the Modern Age and Post modernity. These thinkers represent the sociological theory known as the “Reflexive Modernization Theory”, from which they review and explain some of the traditional and emergent family functions, as a paradigmatic social entity. Based on some of their conclusions, new educational social demands are examined, with the purpose of reviewing educational tasks in this context. Some Luhmann theses about the origin of modern education and pedagogical technological deficit are reviewed, in order to point out some of the macro trends of contemporary education in the context of modernization.References
Referencias extraídas
Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (2001). El normal caos del amor. Las nue-vas formas de la relación amorosa.Barcelona: Paidós.
Beck, U., Giddens, A., & Lash, S. (2001). Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza Universidad.
Giddens, A. (1998). La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid: Cátedra.
Hargreaves, A. (2003). Profesorado, cultura y posmodernidad: Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Ediciones Morata.
Luhmann, N. (1996). Teoría de la sociedad y pedagogía. Barcelona: Paidós.
Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. Barcelona: Anthropos.
Luhmann, N. (2000). La realidad de los medios de masas. Barcelona: Anthropos.
Marx, K. (1974). Manuscritos de Economía y Filosofía. Madrid: Alianza Editorial.
Marx, K. (1980). El capital. México: Siglo XXI.
Piaget, J. (2001). Inteligencia y afectividad.Argentina: Aique.
Vigotski, L. S. (2001). Psicología pedagógica. Argentina: Aique.
Vizcarro, C. & León, J. (1998). Nuevas tecnologías para el Aprendizaje. Madrid: Pirámide.
UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNESCO. (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Informe Final. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNESCO. (2000). Foro Mundial sobre la Educación. Marco de Acción de Dakar. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.