Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Student Dropout at a Private University: A Phenomenon Not Foreign to Graduate Students. A Quantitative Assessment Based on Survival Analysis Colombia, 2012-2016
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

School Dropouts
Higher Education
Doctoral Degrees
Masters Degrees
Survival Analysis
Abandono escolar
Educación superior
Doctorados
Maestrías
Análisis de supervivencia

How to Cite

Valencia Vargas, A., & López Palacio, G. J. (2020). Student Dropout at a Private University: A Phenomenon Not Foreign to Graduate Students. A Quantitative Assessment Based on Survival Analysis Colombia, 2012-2016. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 146–159. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39577

Abstract

Objective: Analyze the dropout scenario for graduate students at a private university in Colombia from 2012 to 2016 to attain sufficient data for enhancing strategies focused on keeping students in school. Methodology: A quantitative, observational study using survival analysis. Frequencies and proportions were calculated for the qualitative variables in the descriptive analysis. Quantitative variables were measured for overall trends and dispersion. Likelihood of student retention was calculated through the  Kaplan-Meier method. Survival functions were analyzed for each academic level. Likelihood of return was calculated through an actuarial method. Results: The dropout rate was 5.7% whereas 72% of students graduated.  Dropout in specializations were 4.4%, Master’s programs, 8.5% and Ph.D. programs, 19.1%. The likelihood of student retention in specializations was 94.1% by semester 5, 91.7% for the Master´s program  by semester 4 and 80.5% for the Ph.D. program, by semester 3. The probability of the return beyond two years after a student dropped out was 0%. Conclusions: Although CES University strives to maintain the permanence of their students, the results of this study will be used to consolidate actions towards retaining students and encourage graduation.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39577
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar, G., Clemenza, C., y Araujo, R. (2011). Factores asociados a la deserción de los estudios de postgrado en Venezuela. Caso: Universidad del Zulia y Universidad Rafael Belloso Chacín. Revista Arbitrada Venezolana, 7(1), 32-41. Recuperado de https://bit.ly/2KMMi18

Arce, M., Crespo, B., y Míguez, C. (2015). Higher Education Drop-Out in Spain Particular Case of Universities in Galicia. International Education Studies, 8(5), 247-264. doi: https://doi.org/10.5539/ies.v8n5p247

Barahona, N. (2016). Causas de la deserción estudiantil: estudio realizado con estudiantes de primer ingreso, años 2013, 2014 y 2015. (Tesis de maestría). Universidad de San Carlos, Facultad de Humanidades, Guatemala. Recuperado de http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_2330.pdf

Bartolini, A., y Gerlo, G. (2016). Reflexiones sobre experiencias de abandono de escuela secundaria y doctorado en Argentina. Modos de cierre y condicionantes individuales e institucionales. Universitas Humanística, 83(83), 86-108. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh83.reae

Cordón, E., y García, F. (2014). Tratamiento de la Supervivencia con datos de Duración: Aplicaciones con Excel y STATA. España: Universidad de Huelva.

Fernández, M., Corengia, Á., y Durand, J. (2015). Deserción y retención universitaria: una discusión bibliográfica. Pensando Psicología, 10(17), 85-96 doi: https://doi.org/10.16925/pe.v10i17.787

Ferreyra, M., Avitabile, C., Botero, J., Haimovich, F., y Urzúa, S. (2017). At a Crossroads: Higher Education in Latin America and the Caribbean. Washington, DC: World Bank doi: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1014-5

Fordham, E., Pons, A., y Organisation for Economic Co-operation and Development (Ed.). (2016). Education in Colombia. Paris: OECD Publishing. Recuperado de https://www.oecd.org/education/school/Education-in-Colombia-Highlights.pdf

Fresán, M. (2002). La asesoría de la tesis de doctorado. Una influencia permanente en la vida del investigador independiente. Revista de la Educación Superior, 21(124), 103-122. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista124_S3A7ES.pdf

González, L., y Espinoza, O. (2008). Deserción en educación superior en América Latina y el Caribe 2008-16. Santiago: CINDA. Recuperado de http://www.luisedogonzalez.cl/pdf/2008/2008-16.pdf

Guzmán, C., Durán, D., Franco, J., Castaño, E., Gallon, S., y Gomez, K. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://bit.ly/2VQ3Oba

Hernández, J., y Pérez, J. (2017). La universidad española en cifras, 2015 - 2016. Madrid: CRUE. Recuperado de https://bit.ly/3aYRTMR

Hernández, O., Pérez, R., y González, G. (2014). La deserción en los posgrados, un problema no menor. Diálogos sobre educación, 8(5), 1-18. Recuperado de http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/309

Himmel, E. (2002). Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la educación, (17), 91-108. Recuperado de https://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/409

Kyvik, S., y Olsen, T. (2014). Increasing completion rates in Norwegian doctoral training: multiple causes for efficiency improvements. Studies in Higher Education, 39(9), 1668-1682. doi: https://doi.org/10.1080/03075079.2013.801427

Leijen, Ä., Lepp, L., y Remmik, M. (2016). Why did I drop out? Former students recollections about their study process and factors related to leaving the doctoral studies. Studies in Continuing Education, 38(2), 129-144. doi: https://doi.org/10.1080/0158037X.2015.1055463

Martínez, P. (2016). Impacto de la universidad en la sociedad: un análisis desde la financiación de la educación superior en Colombia. Saber, ciencia y libertad, 12(1), 177-191. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6069709

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Por primera vez el país mide la deserción en los programas de posgrado (Boletín de la Educación Superior N° 1; pp. 1-2). Recuperado de https://bit.ly/2raXluO

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Benchmarking Higher Education System Performance. Paris: OECD Publishing Recuperado de https://bit.ly/33cwhZ7

Pedraza, A., Díaz, V., y Cabrales, O. (2014). Una aproximación conceptual a la retención estudiantil en Latinoamérica. RIIEP, 7(2), 271-285. Recuperado de https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/1958/2068

Pérez, A., Escobar, C., Toledo, M., Gutierrez, L., y Reyes, G. (2018). Modelo de predicción de la deserción estudiantil de primer año en la Universidad Bernardo O´Higgins. Educação e Pesquisa, 44, 1-23. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844172094

Rodríguez, A., Pérez, R., López, J., y Durán, D. (2010). Permanencia estudiantil en los posgrados de la Universidad Nacional de Colombia. Medellín: Gráficas Ducal Ltda. Recuperado de https://bit.ly/2VT8A83

Tinto, V. (1982). Defining dropout: A matter of perspective. New Directions for Institutional Research, (36), 3-15. doi: https://doi.org/10.1002/ir.37019823603

Tinto, V. (1988). Stages of Student Departure: Reflections on the Longitudinal Character of Student Leaving. The Journal of Higher Education, 59(4), 438-455. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1981920

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Van der Haert, M., Arias, E., Emplit, P., Halloin, V., y Dehon, C. (2014). Are dropout and degree completion in doctoral study significantly dependent on type of financial support and field of research? Studies in Higher Education, 39(10), 1885-1909. doi: https://doi.org/10.1080/03075079.2013.806458

Zewotir, T., North, D., y Murray, M. (2015). The time to degree or dropout amongst full-time master’s students at University of KwaZulu-Natal. S Afr J Sci, 111(9/10), 1-6. doi: https://doi.org/10.17159/sajs.2015/20140298

Comments

Downloads

Download data is not yet available.