Abstract
Objective: Verify the psychometric properties, in terms of structural validity and internal consistency, of a Spanish version of Survey of Attitudes Toward Statistics in its 36-item version. Methods: The instrument was applied to 281 engineering and mathematics students from the National University of Costa Rica. In the first instance, a confirmatory factor analysis was applied to verify the factorial structure of the Survey of Attitudes Toward Statistics, whose goodness fit indexes were deficient. Results: The investigators carried out an exploratory factor analysis, which suggested the reconfiguration of items on four factors. Moreover, a confirmatory factor analysis was applied to this new configuration and its goodness and reliability indexes are considered satisfactory. Conclusion: Given the context of the application, a reduction of the original factorial structure of the Survey of Attitudes Toward Statistics in its 36-item version would be appropriate, as well as a reconfiguration for the scales of difficulty, cognitive competence, affect, and value. Hence, the authors recommend continuing with the studies aimed at verifying if the factorial structure proposed in the instrument is maintained in other university contexts and with students from different areas of knowledge or, on the contrary, a different factorial structure is evidenced.
References
Ávila-Toscano, J. H., Tovar-Ortega, T. y Herrera-Romero, H. (2022). Actitud hacia la estadı́stica en estudiantes de educación media y universitaria según el sexo. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 51, 153-168. https://doi.org/10.17227/ted.num51-11799
Batanero, C. (2009). Retos para la formación estadística de los profesores. Actas do II Encontro de probabilidades e estatística na escola, 7-21. https://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/Formprofesores.pdf
Bourne, V. J. y Nesbit, R. J. (2018). Do attitudes towards statistics influence the decision to study psychology at degree level? A pilot investigation [¿Influyen las actitudes hacia la estadística en la decisión de estudiar psicología a nivel de grado? Un estudio piloto]. Psychology Teaching Review, 24(2), 55-63. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1196496.pdf
Cashin, S. E. y Elmore, P. B. (2005). The survey of attitudes toward statistics scale: A construct validity study [Escala de la encuesta de actitudes hacia la estadística: Un estudio de validez del constructo] Educational and Psychological Measurement, 65(3), 509-524. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.993.5966&rep=rep1&type=pdf
Ferrando, P. J., Lorenzo, U., Hernández, A. y Muñiz, J. (2022). Decálogo para el análisis factorial de los ítems de un test. Psicothema 34(1), 7-17. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.456
Gal, I., Ginsburg, L. y Schau, C. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education [Supervisando actitudes y creencias en la educación estadística]. The Assessment Challenge in Statistics Education, 12, 37-51. https://www.causeweb.org/cause/archive/artist/articles/Attitudes.pdf
Gopal, K., Salim, N. y Ayub, A. (2018). Influence of self-efficacy and attitudes towards statistics on undergraduates’ statistics engagement in a Malaysian public university [Influencia de la autoeficacia y las actitudes hacia las estadísticas en el compromiso estadístico de los estudiantes universitarios en una universidad pública de Malasia]. Journal of Physics: Conference Series, 1132. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1132/1/012042/meta
Green, S. B. y Yang, Y. (2009). Reliability of summed item scores using structural equation modeling: An alternative to coefficient alpha [Fiabilidad de las puntuaciones de los ítems utilizando modelos de ecuaciones estructurales: una alternativa al coeficiente alfa]. Psychometrika, 74, 155-167. https://doi.org/10.1007/S11336-008-9099-3
Hommik, C. y Luik, P. (2017). Adapting the survey of attitudes towards statistics (SATS-36) for Estonian secondary school students [Adaptación de la encuesta de actitudes hacia las estadísticas (SATS-36) para estudiantes de secundaria de Estonia]. Statistics Education Research Journal, 16(1), 228-239. https://doi.org/10.52041/serj.v16i1.229
Knekta, E., Runyon, C. y Eddy, S. (2019). One size doesn’t fit all: Using factor analysis to gather validity evidence when using surveys in your research [El mismo tamaño no sirve para todos: Uso del análisis factorial para recopilar evidencia de validez al usar encuestas en su investigación]. CBE—Life Sciences Education, 18(1), 1-17. https://doi.org/10.1187/cbe.18-04-0064
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Ordóñez, X. G., Romero, S. J. y Ruiz, C. (2019). Actitudes hacia la Estadística en alumnos de Educación: Análisis de perfiles. Revista de Educación, 385(7), 173-192. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-385-421
Persson, I., Kraus, K., Hansson, L. y Wallentin, F. Y. (2019). Confirming the structure of the survey of attitudes toward statistics (SATS-36) by Swedish students [Confirmación de la estructura de la encuesta de actitudes hacia la estadística (SATS-36) por estudiantes suecos]. Statistics Education Research Journal, 18(1), 83-93. https://doi.org/10.52041/serj.v18i1.151
Pozzo, M. I., Borgobello, A. y Pierella, M. P. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad: Análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), e046. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9347/pr.9347.pdf
R Core Team. (2022). R: A Language and Environment for Statistical Computing (version 4.2.0) [R: Un lenguaje y entorno para la Estadística Computacional (versión 4.2.0)]. https://www.R-project.org/
Ramírez, C., Schau, C. y Emmioğlu, E. (2012). The importance of attitudes in statistics education [La importancia de las actitudes en la educación estadística]. Statistics Education Research Journal, 11(2), 57-71. https://doi.org/10.52041/serj.v11i2.329
Revelle, W. (2022). Psych: Procedures for psychological, psychometric, and ersonality research [Psych: Procedimientos para la investigación psicológica, psicométrica y de la personalidad]. https://CRAN.R-project.org/package=psych
Rodríguez-Santero, J. y Gil-Flores, J. (2019). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de ciencias de la educación. Propiedades psicométicas de la versión española del survey of attitudes toward statistics (SATS-36). RELIEVE Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1), 1-17. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12676
Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R package for structural equation modeling [lavaan: Un paquete R para el modelado de ecuaciones estructurales]. Journal of Statistical Software, 48(2), 1-36. http://www.jstatsoft.org/v48/i02
Schau, C. (2003). Students’ attitudes: The “other” important outcome in statistics education [Actitudes de los estudiantes: El “otro” resultado importante en la educación estadística]. http://www.statlit.org/pdf/2003schauasa.pdf
Sharma, A. M. y Srivastav, A. (2021). Study to assess attitudes towards statistics of business school students: An application of the SATS-36 in India [Estudio para evaluar las actitudes hacia la estadística de estudiantes de escuelas de negocios: Una aplicación del SATS-36 en la India]. International Journal of Instruction, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14312a
Sin, Y. C. y Rosli, R. (2020). Validity and reliability of the survey of attitudes toward statistics (SATS) instrument [Validez y confiabilidad de la encuesta de actitudes hacia la estadística (SATS)]. Malaysian Journal of Education (0126-6020), 45(1), 17-24. https://doi.org/10.17576/JPEN-2020-45.01SI-03
Stanisavljevic, D., Trajkovic, G., Marinkovic, J., Bukumiric, Z., Cirkovic, A. y Milic, N. (2014). Assessing attitudes towards statistics among medical students: Psychometric properties of the Serbian version of the survey of attitudes towards statistics (SATS) [Evaluación de las actitudes hacia las estadísticas entre los estudiantes de medicina: propiedades psicométricas de la versión serbia de la encuesta de actitudes hacia las estadísticas (SATS)]. PloS One, 9(11), e112567. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0112567
Taherdoost, H. (2019). What is the best response scale for survey and questionnaire design; review of different lengths of rating scale/attitude scale/Likert scale [¿Cuál es la mejor escala de respuesta para el diseño de encuestas y cuestionarios?: Revisión de diferentes longitudes de escala de calificación/escala de actitud/escala de Likert]. International Journal of Academic Research in Management, 8(1), 1-10. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3588604
Vanhoof, S., Kuppens, S., Sotos, A. E. C., Verschaffel, L. y Onghena, P. (2011). Measuring statistics attitudes: Structure of the survey of attitudes toward statistics (SATS-36) [Medición de las actitudes estadísticas: Estructura de la encuesta de actitudes hacia las estadísticas (SATS-36)]. Statistics Education Research Journal, 10(1), 35-51. https://doi.org/10.52041/serj.v10i1.354
Wang, P., Palocsay, S. W., Shi, J. y White, M. M. (2018). Examining undergraduate students’ attitudes toward business statistics in the United States and China [Examinando las actitudes de los estudiantes universitarios hacia las estadísticas empresariales en los Estados Unidos y China]. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 16(3), 197-216. https://doi.org/10.1111/dsji.12159
Wise, S. L. (1985). The development and validation of a scale measuring attitudes toward statistics [El desarrollo y validación de una escala para medir las actitudes hacia la estadística]. Educational and Psychological Measurement, 45(2), 401-405. https://doi.org/10.1177/001316448504500226
Xia, Y. y Yang, Y. (2019). RMSEA, CFI, and TLI in structural equation modeling with ordered categorical data: The story they tell depends on the estimation methods [RMSEA, CFI y TLI en modelos de ecuaciones estructurales con datos categóricos ordenados: La historia contada depende de los métodos de estimación]. Behavior Research Methods, 51, 409-428. https://doi.org/10.3758/s13428-018-1055-2
Xu, C. y Schau, C. (2019). Exploring method effects in the six-factor structure of the survey of attitudes toward statistics (SATS-36) [Explorando los efectos del método en la estructura de seis factores de la encuesta de actitudes hacia las estadísticas (SATS-36)]. Statistics Education Research Journal, 18(2), 39-53. https://www.iase-web.org/ojs/SERJ/article/view/139/46
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education