Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Simple Correspondence Analysis to Study the Relationship between School Dropout Factors and the Stratum of the Student’s School of Origin at the Universidad Nacional, Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
PDF
HTML
EPUB

Keywords

Dropout
Higher Education
Educational Equity
Educational Institutions
School Services
Statistical Association Methods
Abandono escolar
Educación superior
Equidad educativa
Instituciones educativas
Servicios escolares
Métodos de asociación estadística

How to Cite

Aguilar Fernández, E., Zamora Araya, J. A. ., & Rodríguez Pineda, M. . (2024). Simple Correspondence Analysis to Study the Relationship between School Dropout Factors and the Stratum of the Student’s School of Origin at the Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–20. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58519

Abstract

Objective: This paper seeks to explore the relationship between different variables associated with school dropout and the stratum of the school of origin of students who dropped out of the Universidad Nacional. Methods: The research team developed a questionnaire on aspects related to student dropout which was applied through voluntary sampling to 503 students in a population of 5,023. The association between 16 variables related to student perception of the university environment and the stratum of the survey participants’ schools of origin was analyzed using Pearson’s chi-square test, as well as simple correspondence analyses for the associations that were found to be significant. Results: The analyses showed that the variables of perception of information about services (p = 0.027), interaction with colleagues (p = 0.006), academic performance (p = 0.016), career expectations (p = 0.014), connection to the Internet (p = 0.023), condition of the device (p = 0.010) and physical space (p = 0.027) were significantly related to the stratum of the school of origin. Conclusions: The results highlight socioeconomic and educational differences between students from schools of different strata, as well as differences in their ability to integrate into university life.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58519
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
PDF
HTML
EPUB

References

Aina, C., Baici, E., Casalone, G. y Pastore, F. (2022). The determinants of university dropout: A review of the socio-economic literature [Los determinantes del abandono universitario: una revisión de la literatura socioeconómica]. Socio-Economic Planning Sciences, 79, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.seps.2021.101102

Araiza, M. (2021). Factores socioeconómicos asociados al rendimiento académico de estudiantes universitarios. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 1-17. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2831

Bäulke, L., Grunschel, C. y Dresel, M. (2022). Student dropout at university: A phase-orientated view on quitting studies and changing majors [Abandono estudiantil en la universidad: una visión por fases sobre el abandono de estudios y el cambio de Carrera]. European Journal of Psychology of Education, 37(3), 853-876. https://opus.bibliothek.uni-augsburg.de/opus4/frontdoor/deliver/index/docId/87697/file/87697.pdf

Cervero, A., Galve, C., Blanco, E., Casanova, J. y Bernardo, A. B. (2021). Vivencias iniciales en la universidad: ¿Cómo afectan al planteamiento de abandono? Revista de Psicología y Educación, 16(2), 161-172. https://doi.org/10.23923/rpye2021.02.208

Donoso, S. y Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos, 33(1), 7-27. http://doi.org/10.4067/S0718-07052007000100001

Chanto, C. y Loáiciga, J. L. (2021). La conectividad y la educación superior en el contexto de la pandemia COVID-19, percepciones por estudiantes de universidades públicas (UNA-UCR–UNED-UTN). Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 33(1), 155-180. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.9

Fonseca-Grandón, G. R. (2018). Trayectorias de permanencia y abandono de estudios universitarios: Una aproximación desde el currículum y otras variables predictoras. Educación y Educadores, 21(2), 239-256. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.4

Hidalgo, R., Gamboa, R. y Castillo, M. (2019). Deserción y reprobación, desde el enfoque del estudiantado en la educación superior, en el curso de Matemática General. Revista Comunicación, 28(2), 17-37. https://doi.org/10.18845/rc.v28i2-2019.4926

Kim, D. y Kim, S. (2018). Sustainable education: Analyzing the determinants of university student dropout by nonlinear panel data models [Educación sostenible: análisis de los determinantes del abandono universitario de los estudiantes mediante modelos de datos de panel no lineales]. Sustainability, 10(4), 1-18. https://doi.org/10.3390/su10040954

Li, I. W. y Carroll, D. R. (2020). Factors influencing dropout and academic performance: An Australian higher education equity perspective [Factores que influyen en la deserción escolar y el rendimiento académico: una perspectiva de equidad en la educación superior australiana]. Journal of Higher Education Policy and Management, 42(1), 14-30. https://doi.org/10.1080/1360080X.2019.1649993

Lobos, C., Gallardo, G. y Valenuzela, J. (2021). ¿Por qué no pedir ayuda cuando la necesito? Obstáculos a la búsqueda de apoyos académicos institucionales (AAI) en universitarios chilenos. Education Policy Analysis Archives, 29(157), 1-21. https://doi.org/10.14507/epaa.29.6075

Macaulay, L., Webber, W. y Fraunholz, B. (2023). Successful university students from low socio-economic backgrounds’ perspectives on their academic success: A capital-based approach [Perspectivas de los estudiantes universitarios exitosos de entornos socioeconómicos bajos sobre su éxito académico: un enfoque basado en el capital]. Higher Education Research & Development, 42(8), 1986-1999. https://doi.org/10.1080/07294360.2023.2197191

Munizaga, F., Cifuentes, M. B. y Beltrán, A. (2018). Retención y abandono estudiantil en la educación superior universitaria en América Latina y el Caribe: Una revisión sistemática. Education Policy Analysis Archives, 26(61), 1-36. http://doi.org/10.14507/epaa.26.3348

Navarro, B. y Bautista, J. (2021). Causas de la deserción de los estudiantes de educación superior en Panamá [Especialista en Docencia Superior, Universidad Metropolitana de Educación Ciencia Tecnología]. Repositorio UMECIT. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/6007

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphologhy 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Palacio, L. E., Vargas, J. D. y Monroy, S. L. (2020). Análisis bibliométrico de estudios sobre factores socioeconómicos en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(3), 355-375. http://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.1

Páramo, M. F., Araújo, A. M., Tinajero, C., Almeida, L. S. y Rodríguez, M. S. (2017). Predictors of students’ adjustment during the transition to university in Spain [Predictores de la adaptación de los estudiantes durante la transición a la universidad en España]. Psicothema, 29(1), 67-72. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.40

Portal, E., Arias, E., Lirio, J. y Gómez, J. (2022). Fracaso y abandono universitario: Percepción de los (as) estudiantes de educación social de la Universidad de Castilla La Mancha. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 289-316. https://www.redalyc.org/journal/140/14070424012/14070424012.pdf

Proyecto ALFA-GUIA. (2013). Marco conceptual sobre el abandono. Grupo de Análisis. https://www.scribd.com/document/261888622/Marco-Conceptual-sobre-el-Abandono-pdf

R Core Team. (2021). R: A language and environment for statistical computing [R: Un lenguaje y entorno para la estadística computacional]. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/

Rodríguez-Hernández, C. F., Cascallar, E. y Kyndt, E. (2020). Socio-economic status and academic performance in higher education: A systematic review [Situación socioeconómica y rendimiento académico en la educación superior: una revisión sistemática]. Educational Research Review, 29, 1-24. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100305

Rodríguez, M. y Zamora, J. A. (2021). Abandono temprano en estudiantes universitarios: Un estudio de cohorte sobre sus posibles causas. Uniciencia, 35(1), 19-37. https://doi.org/10.15359/ru.35-1.2

Sandoval-Palis, I., Naranjo, D., Vidal, J. y Gilar-Corbi, R. (2020). Early dropout prediction model: A case study of university leveling course students [Modelo de predicción del abandono temprano: un estudio de caso de estudiantes de cursos de nivelación universitaria]. Sustainability, 12(22), 1-17. http://doi.org/10.3390/su12229314

Soza, S. (2021). Factores asociados a la calidad del rendimiento académico de estudiantes en la educación superior. Revista Ciencias de la Salud y Educación Médica, 3(3), 36-43. https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/rcsem/article/view/7374

Tamargo, L., Agudo, S. y Fombona, J. (2022). Intereses STEM/STEAM del alumnado de secundaria de zona rural y de zona urbana en España. Educação e Pesquisa, 48, 1-22. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248240890

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research [Abandono de la educación superior: una síntesis teórica de investigaciones recientes]. Review of Educational Research, 45(1), 89-125. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=772891a6a2955f4927d16c9e8690419e75d54310

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: Una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, 71(18), 1-9. http://publicaciones.anuies.mx/revista/71/1/3/es/definir-la-desercion-una-cuestion-de-perspectiva

Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (second) [Dejar la universidad: repensar las causas y curas del desgaste estudiantil (segundo)]. University of Chicago press.

Tomaszewski, W., Perales, F., Xiang, N. y Kubler, M. (2022). Differences in higher education access, participation and outcomes by socioeconomic background: A life course perspective [Diferencias en el acceso, la participación y los resultados de la educación superior según el entorno socioeconómico: una perspectiva del curso de vida]. En J. Baxter, J. Lam, J. Pover, R. Lee y S.R. Zubrick (Eds.), Family dynamics over the life course: Foundations, turning points and outcomes (pp. 133-155). Springer International Publishing Cham.

Universidad Nacional. (2018). Acta N.º 36-2018. Universidad Nacional.

Universidad Nacional. (2022). Procedimientos de admisión para ingreso a las carreras de grado de la Universidad Nacional. Universidad Nacional.

Vega, L. y Barrantes, L. E. (2022). Percepción del estudiantado universitario sobre la virtualización de la enseñanza de la metodología de la investigación científica en la educación superior. Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-28. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v22i3.50638

Vergara, E. (2023). Se hace camino al andar: Alta permanencia y persistencia en estudiantes con apoyo socioeconómico, Universidad del Valle 2010-2021 [tesis de maestría, Universidad del Valle]. Biblioteca digital, Universidad del Valle. https://hdl.handle.net/10893/24354

Wang, X., Tan, S. C. y Li, L. (2020). Technostress in university students’ technology-enhanced learning: An investigation from multidimensional person-environment misfit [Tecnoestrés en el aprendizaje potenciado por la tecnología en estudiantes universitarios: una investigación desde el desajuste multidimensional persona-entorno]. Computers in Human Behavior, 105, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106208

Yang, L., Borrowman, L., Tan, M. Y. y New, J. Y. (2020). Expectations in transition: Students’ and teachers’ expectations of university in an International Branch Campus [Expectativas en transición: expectativas de estudiantes y profesores sobre la universidad en un campus filial internacional]. Journal of Studies in International Education, 24(3), 352-370. https://bit.ly/3gGWoUO

Zamora-Araya, J. A y Aguilar-Fernández, E. y Rodríguez-Pineda, M. (2023). ¿Cuándo el abandono universitario se convierte en exclusión educativa? Revista Innovaciones Educativas, 25(38), 97-115. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4212

Zamora-Araya, J. A., Gamboa-Araya, R. W., Hidalgo-Mora, R. y Castillo-Sánchez, M. (2020). Permanencia estudiantil en el curso Matemática General de la Universidad Nacional, Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1-22. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.39815

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.