Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Visibility of female researchers in academic spaces of the Universidad Nacional, Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

Costa Rica; equity; gender interdisciplinarity; university life
Costa Rica; equidad; género; interdisciplinaridad; vida Universitaria.

How to Cite

Ugalde Naranjo, J., Vasconcelos Vásquez, K. L., Barquero Elizondo, A. I., Valverde Chaves, J., Vega García, H., Montoya Hernández, M. A., & Gutiérrez Hernández, A. (2020). Visibility of female researchers in academic spaces of the Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Estudios, (41), 534–558. https://doi.org/10.15517/re.v0i41.44867

Abstract

 Abstract : The role of women has been minimized in the different areas where they work, due to gender gaps. According to studies carried out at the national level by the Universidad Nacional and the Universidad de Costa Rica, the professional growth of academic women is hampered by the burdens that society assigns them, especially those aimed at caring for other people and the home.

 Taking into account the previous context, the objective of this article is to “expose the actions carried out by the Red de Mujeres Investigadoras de la Universidad Nacional (MIRED) in the creation of spaces for recognition and visibility of the work and contributions of the academics- researchers from the Universidad Nacional. 

https://doi.org/10.15517/re.v0i41.44867
PDF (Español (España))

References

Referencias Bibliográficas

Aguilar, M. (7 de marzo 2020). Queda mucho camino por recorrer… en la equidad de género. Recuperado de: https://estadonacion.or.cr/queda-mucho-camino-porrecorrer-en-la-equidad-de-genero/

Cepal. (2018). Brechas de género: Retos pendientes para garantizar el acceso a la salud sexual y reproductiva, y para cerrar las brechas de género. Disponible en:

https://crpd.cepal.org/3/sites/crpd3/files/presentations/panel2_marcelaeternod.pdf

Elizondo, A.; Novo, A. y Silvestre, M. (2010). Igualdad de mujeres y hombres en las universidades españolas. Instituto de la Mujer. Madrid: España.

Fernández, D. (2014). Condiciones que limitan el ascenso a carrera académica del personal académico propietario de la Universidad Nacional. Informe final de

Investigación. Recuperado de:

http://www.iem.una.ac.cr/index.php/publicaciones/serie-investigacionesiem/condiciones

Instituto Nacional de Estadística y Censos de Costa Rica. (2017). Encuesta Nacional de Uso del Tiempo. Recuperado de:

https://www.inec.cr/sites/default/files/documetos-biblioteca-virtual/reenut2017.pdf

Meza, S. (2019). Carreras académicas de mujeres en la Universidad de Costa Rica: Un reto para la igualdad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación 19(1), 1-32. DOI:10.15517/aie. v19i1.35716. Recuperado de:

https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v19n1/1409-4703-aie-19-01-314.pdf

ONU Mujeres. (2020) ONU-Mujeres: Entidad de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres. Recuperado de: https://www.un.org/es/sections/issues-depth/gender-equality/index.html

Universidad Nacional (2015). Estatuto Orgánico. Recuperado de: https://www.documentos.una.ac.cr

Universidad Nacional (2016). Política para la igualdad y equidad de género en la Universidad Nacional y Plan de acción /. Instituto de Estudios de la Mujer, Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica

Comments

Downloads

Download data is not yet available.