Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Virtual collaborative environments for individual learning
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

How to Cite

González Herrera, D. (2017). Virtual collaborative environments for individual learning. Actualidades Investigativas En Educación, 17(2). https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.28092

Abstract

Abstract: This article presents the research results about virtual collaborative environments, in which a group of 15 students from the University of Costa Rica participated. The objective of the research was to innovate in the formulation of methodological and pedagogical techniques that help to involve the student-instructor, as actors in the training processes. This was achieved through the empowerment of information and communication technologies (ICT) and especially using mobile devices. The research was carried out in 2014, from a mixed approach that systematizes the process, experiences and lessons learned. The data were obtained by a self-administered instrument, supplied in a single moment; moreover, the observations of the participants were recorded during the whole cycle. The research helped to identify technological tools that allow innovating in the creation of collaborative environments; in addition, it was demonstrated that these increase and improve the experience of the learning process. It also demonstrates that the collaborative environments can be created with free and accessible software tools; and that minimal computer skills are required to customize it according to educational needs. Finally, a proposal is presented for a five-stage model that allows other teachers to replicate this type of environment; which was a guide in the creation of a fully functional mobile application that can be studied in future research.

https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.28092
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alcina Caudet, Amparo. (2002). Tutorizar trabajos terminológicos en un entorno virtual de trabajo colaborativo. Sendebar, (13), 169-181.

Arteaga, Carlos y Fabregat, Ramón. (2002). Integración del aprendizaje individual y del colaborativo en un sistema hipermedia adaptativo. JENUI, 2(2), 107-114.

Ascheri, María Eva, Testa, Oscar, Pizarro, Rubén, Camiletti, Pablo y Diaz, Lucas. (2014). Desarrollo de aplicaciones para dispositivos móviles con sistema operativo Android para la enseñanza aprendizaje de temas de matemáticas en el nivel medio. En XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/43878/Documento_completo.pdf?sequence=1

Bertolín, Javier Areitio. (2010). Protección del Cloud Computing en seguridad y privacidad. Revista española de electrónica, (666), 42-48.

Bianchi Ferreyra, Eugenia, Lombardero, Oscar Guillermo, Fernández, Mirta y Barrios, Walter. (2014). Mobile y Cloud: plataforma de desarrollo Android, experiencia de aprendizaje en robótica. En XX Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (Buenos Aires, Argentina). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/42281

Calzadilla, María Eugenia. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de educación, 1-10.

Caraballo, Martínez, Noemí. (2006). Gestión del Conocimiento: Aprendizaje individual versus aprendizaje organizativo. Intangible Capital, 2(13), 308-326.

Carrió Pastor, María Luisa. (2007). Ventajas del uso de la tecnología en el aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 41(4),1-10.

Catasús Montse, Guitert, Romeu, Teresa y Pérez-Mateo, María. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, (4), 1-12.

Centre for Learning and Performance Technologies. (2016). Top Tools for Learning 2016. Centre for Learning and Performance Technologies. Recuperado de http://c4lpt.co.uk/top100tools/

Cobo Romaní, Juan Cristóbal. (2011). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer-Revista de Estudios de Comunicación, 14(27), 295-318 Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-14-cobo.pdf

Conde González, Miguel Ángel. (2007). mLearning, de camino hacia el uLearning. Recuperado de http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/21829/1/TM_mLearningcamino.pdf

Esteve, Francesc. (2009). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria, 5, 59-68.

Ferro Soto, Carlos, Martínez Senra, Ana Isabel, y Otero Neira, María del Carmen. (2009). Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. Edutec-e: Revista electrónica de tecnología educativa, 29 (2009), 1-12. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/451/185

Ibáñez Salinas, Jesús. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1). Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1037290.pdf

Imperatore, Adriana. (2009). Comunicación y educación en entornos virtuales de aprendizaje: perspectivas teórico-metodológicas. Argentina: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Marino Aparici, Roberto. (2013). Conectados en el ciberespacio. Madrid, España: Editorial UNED.

Massachusetts Institute of Technology. (2012-2015). What is MIT App Inventor?. Recuperado de http://appinventor.mit.edu/explore/about-us.html

Moreno Cely, Claudia y Molano Avendaño, Luz. (2012). El docente transformador de la cultura en la sociedad del conocimiento. XXVII Congreso Nacional y I Internacional de Lingüística, Literatura y Semiótica. Recuperado de http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/eventos/2012/cnills/documentos/el_docente_transformador_cultura.pdf

Observatorio de la formación en Red SCOPEO. (2011). M-Learning en España, Portugal y América Latina. Salamanca, España: Universidad de Salamanca Servicio de Innovación y Producción Digital. Recuperado de http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/04/scopeom003.pdf

Salinas, Jesús. (2005). Nuevos escenarios de aprendizaje. Grupo CIFO: IV Congreso de Formación para el Trabajo. Recuperado de http://www.researchgate.net/profile/Jesus_Salinas/publication/232242510_Nuevos_escenarios_de_aprendizaje/links/02bfe5100ea5a7b332000000.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.