Abstract
The aim of the study was to verify the level of acquisition of generic skills that psychology students receive in their training process. Comparing two groups of students, one who began his career and one that ends achieve this. The total sample consisted of 217 students of the Psychology course, from five universities. Data collection was conducted through the application of Generic Skills Questionnaire Tuning Latino Americano (2007) in two measurement modes: level of importance and level of achievement. The statistical comparison is made in dimensions or groups of powers, and individually through Anova test. The skills most increased ar. The results indicate that students perceive only a slight increase in skills in the comparison between the group starts versus the ends, for older students. The most increased competences are Capacity for abstraction, analysis and synthesis; ability to apply knowledge in practice skills to search, process and analyze information; ability to formulate and manage projects. Exhibit dissatisfaction with self-perceived competence level. The actions taken by universities partially contribute to the development of generic skills necessary to becoming an assessment and analysis of the implementation process used by universities to convert their content skills programsReferences
Beneitone, Pablo, Esquetini, Cesar, Gonzalez, Julia, Marty, Maida, Siufi, Gabriela, Wagenaar, Robert. (2017). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final del Proyecto Tuning- América Latina 2004-2007. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Brunner, José. (2000). Educación superior: desafíos y tareas. Biological Research, 33(1), 26-36. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0716-97602000000100004
Carot José, Conchado Andrea, Mora, José Ginés y Vila Luis. (2011). La opinión de los graduados europeos sobre la universidad cinco años después de haber finalizado sus estudios. Papers, 96(4), 1269-1285. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Papers/article/view/246748
Catillón, Manuel. (2009). La profesión docente. Revista Médica de Chile, 138(2), 902-907. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872010000700017
Clemente-Ricolfe, José y Escribá-Pérez, Carmen. (2013). Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de Educación, 362, 535-561. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4480323
De Miguel, Mario. (2006). Metodologías de Enseñanza y Aprendizaje para el desarrollo de Competencias. España: Alianza Editorial.
Delors, Jacques. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-Unesco.
Denegri, Marianela. (2013). Una revisión de Competencias profesionales del psicólogo en Chile: propuesta desde las universidades estatales. Revista de Psicología, 22(2), 124-127. doi: 10.5354/0719-0581.2013.30860
Figueroa, Elveri y García, Verónica. (2017). Adopción del modelo educativo por competencias, desde la categoría de Campus de Bourdieu. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i1.28100
Freixa, Monserrat. (2005). Libro Blanco de Título de Grado en Psicología. Recuperado de http://portal.uned.es/pls/portal/docs/PAGE/UNED_MAIN/LAUNIVERSIDAD/VICERRECTORADOS/ESPACIOEURO/LIBROS%20BLANCOS%20DE%20GRADO/LIBROBLANCO_PSICOLOGIA_DEF.PDF
González Rosa y González Viviana. (2008). Competencias Genéricas y Formación Profesional: Un Análisis desde la Docencia Universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 185-209
González, Julia y Wagenaar, Robert (Eds.). (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final, Fase Uno. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf
III Encuentro Internacional de Rectores Universia. (julio, 2014). Carta Universia Río 2014. Río de Janeiro. Recuperado de http://ruepep.org/wp-content/uploads/2014/08/Carta-Universia-Rio-2014.pdf
Juliá, María Teresa. (2011). Formación basada en competencias: Aportes a la calidad de los aprendizajes en la formación de psicólogos. En Jorge Catalán (Ed.), Psicología educacional. Proponiendo rumbos, problemáticas y aportaciones (pp. 245-269). La Serena: Editorial Universidad de la Serena.
Orellana, Oswaldo, García, Lupe, Sarría, Cesar, Morocho, José, Herrera, Edgard, Salazar, Marina, … Arce, Franz. (2010). Perfil profesional de Competencias del psicólogo San Maquino. Revista de Investigación en psicología, 10(2), 101-111.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2009). Revisión de políticas nacionales de educación. La educación superior en Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de http://transparencia.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/4398/2/social_042009_lc_oecdeducacionsuperior_78699_L.pdf
Palmer, Alfonso, Montaño, Juan y Palou, María. (2009). Las competencias genéricas en la educación superior. Estudio comparativo entre la opinión de empleadores y académicos, Psicothema, 21(3), 433-438.
Roegiers, Xavier. (2008). L'approche par compétences dans l'enseignement supérieur et cadre européen de qualifications: opportunités, enjeux et dérives. Indirect, 10, 78-89.
Unesco. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción y Marco de Acción Prioritaria para el Cambio y el Desarrollo de la Educación Superior. En Conferencia Mundial sobre la Educación Superior (Ed.) La Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción (Informe Final; Vol.1; pp. 19-30). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf
Unesco. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la Educación de calidad para todos al 2015. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf
Vera, José, Estévez, Haydee y Ayón, Luz. (2010). Percepción de estudiantes universitarios sobre importancia y realización de competencias genéricas. Revista de Educación y Desarrollo, (15), 47-54.
Villarroel, Verónica y Bruna, Daniela (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Revista Psicoperspectivas. 13(1), 23-34. doi: 10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13SSUE1-FULLTEXT 335
Villegas, Julio, Redondo, Jesús y Marassi, Pablo. (octubre, 2006). Responsabilidad Social en la Formación del Psicólogo: diversidad y calidad. Conferencia presentada en el Primer Congreso de Psicología: Ciencia y Profesión. Universidad de Talca, Talca, Chile.
Zabalza, Miguel (2005). El espacio europeo de educación superior, un reto para la universidad. Barcelona: Octaedro/ICE-UB.