Abstract
This article presents the result of an investigation whose purpose was to determine if the training plans for teachers of Preschool Education, Primary Education and some Secondary Education careers (Mathematics, Spanish, Sciences and English) of three public and three private universities are coherent with the Curricular Policy Educate for a new citizenship and the Educational Policy The Person: center of the educational process and transformative subject of society, approved by the Higher Education Council (CSE), in Costa Rica. The research was carried out in the period 2021-2022. A mixed study was carried out with a naturalistic and exploratory socio-critical approach that analyzed the proposal of the study plans of said universities to find, objectively, evidence in this regard, a questionnaire was also elaborated to meet the criteria of teachers and of those who coordinate these university careers, to which 77 of them responded. The results showed that the public universities included the reflective and critical analysis of both policies in the study plans of the Education careers and presented greater coherence with them than the private universities. Likewise, it was evidenced that the accredited careers are consistent with the policies and that both the coordinators of plans and the teaching staff of public and private universities knew about them and indicated that they are part of the study plans. Once the investigation was concluded, it was considered relevant to define guidelines so that the Ministry of Public Education (MEP), the highest employer, works jointly with public and private universities. Likewise, it is necessary to dialogue, integrate experiences and encourage a reflection that invites the redesign of the teacher training study plans based on the National Framework of Qualifications of Education careers in accordance with the exposed scenario and within the framework of university autonomy.
References
Apple, Michael. y Beane, James. (2005). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
Bowles, Samuel. y Gintis, Herbert. (1981). La instrucción escolar en la América capitalista. México: Siglo Veintiuno.
Carnoy, Martin. (1977). La Educación como imperialismo cultural. México: Siglo XXI.
Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2019). Desafíos de la educación en Costa Rica y aportes de las universidades públicas. San José: Oficina de Planificación de la Educación Superior. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/7953
Consejo Superior de Educación. (2017). Política Educativa. La persona como centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. San José, Costa Rica. http://cse.go.cr/sites/default/files/documentos/folleto_politica_educativa.pdf
Costa Rica. (1953) Ley 1581 Ley Estatuto de Servicio Civil. https://www.tse.go.cr/pdf/normativa/estatutodeserviciocivil.pdf
Costa Rica. (2020) Ley 9871. Modificación de artículo 55 de Ley Estatuto de Servicio Civil. https://bit.ly/3ZtQs1P
Giroux, Henry. (2005). Pedagogía crítica, estudios culturales y democracia radical. Madrid: Popular.
Instituto Interamericano de Derechos Humanos. (2011). Informe interamericano de la educación en derechos humanos: un estudio en 19 países: desarrollo en las políticas de convivencia y seguridad escolar con enfoque de derechos. San José: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
Lentini Gilli, Valeria. y Román Vega, Isabel. (2018). Costa Rica: el estado de políticas públicas docentes. https://hdl.handle.net/20.500.12337/7780
Marco Nacional de Cualificaciones para las Carreras de Educación. (2020). https://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/8075/CIAP_MNC_CE_Marco_nacional_cualificaciones_carreras_educacion_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martínez, Miguel. (2016). La Formación Inicial de Docentes: una responsabilidad compartida. Bordon. Revista de Pedagogía, 68(2). Barcelona: Sociedad Española de Pedagogía.
Mclaren, Peter. (2005). Teorías Críticas, Pedagogías Radicales y Conflictos Globales. Madrid: Narcea.
Ministerio de Educación Pública. (2016). Fundamentación pedagógica de la Transformación Curricular. Política curricular: Educar para una nueva ciudadanía. San José, Costa Rica. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/documentos/transf-curricular-v-academico-vf.pdf
Nieva, Juan Antonio. y Martínez, Orietta. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8(4), 14-21. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/issue/view/33
Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto Informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/665
Programa Estado de la Nación. (2019). Séptimo Informe del Estado de la Educación. Capítulo 3 Educación Primaria en Costa Rica. San José C.R.: Masterlitho. https://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/7768/CAP%203-EE-2019-WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Robalino, Magaly. (2007). Los docentes pueden hacer la diferencia: apuntes acerca del desarrollo profesional y el protagonismo docente. Ponencia en Seminario Internacional. En https://nanopdf.com/download/los-docentes-pueden-hacer-la-diferencia-apuntes-acerca-del_pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2022). Lista de Carreras y Programas con Acreditación Oficial. San José: Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. En https://www.sinaes.ac.cr/acreditaciones/
Soto Perdomo, Rocío. (1995). Propuesta para un modelo curricular flexible. Perfiles No1. 103-111 http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista85_S2A4ES.pdf
Torres, Julia M., y Urbina, Omayda. (2006). Perfiles profesionales, funciones y competencias del personal de Enfermería en Cuba. Educación Médica Superior, 20(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000100002&lng=es&tlng=es
Universidad de Costa Rica. (2015). Desarrollo Curricular. San José: Centro de Evaluación Académica (CEA). http://www.cea.ucr.ac.cr/media/diea/publicaciones/orientacion-diseno-curricular.pdf
Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2005) Reglamento de la Gestión Académica de la UNED. San José: Consejo Universitario. UNED
Vaillant, Denise. (2018). Estudio exploratorio sobre modelos organizacionales y pedagógicos de instituciones dedicadas a la formación docente inicial. Un análisis en clave comparada. Buenos Aires: Instituto Interamericano de Planeamiento de la Educación IIPE-UNESCO.
Vaillant, Denise. (2018). Resultados de la primera convocatoria sobre innovaciones prometedoras en formación docente. Buenos Aires: PREALC. https://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1425/Resultados%20de%20la%20primera%20convocatoria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Venegas, María Eugenia. (2006). La Tercerización de la Formación Inicial Docente para la Educación Primaria en los Países Centroamericanos y República Dominicana. San José, C.R.: CECC/SICA), Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI).
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Ana Lupita Chaves Salas, Helvetia Cárdenas Leitón, Julieta Castro Bonilla, Carlos Olivas Gómez, Yendry Gómez Acuña