Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Development of digital skills in the training of Orientation professionals at the University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

digital skills
professional education
job training
career devolpment
competencia digital
formación profesional
desarrollo de la carrera
educación superior

How to Cite

Fallas López, V., Murillo Aguilar, O., & Sibaja Mojica, P. A. (2024). Development of digital skills in the training of Orientation professionals at the University of Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 25(1), 1–28. https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60738

Abstract

This academic essay explores the commitment of the Bachelor's and Licentiate degree programs in Educational Sciences with an emphasis on Counseling at the University of Costa Rica (UCR), as a formative entity, to the development of digital skills and technological competencies among its students and faculty after 60 years since its founding. Through the incorporation of specific courses, the program aims to enhance knowledge in technology and relevant tools for professional practice in the field of Educational Sciences. This approach responds to technological advancements and the need to prepare future professionals to face the challenges of a digitized society. The development of these competencies is analyzed in three stages. The first stage focused on initial training centered around operational and cognitive skills, with an emphasis on knowledge of specific tools. However, this stage presents limitations in adapting content to the rapid pace of technological change. The second stage recognized the need to foster flexible and adaptive attitudes in students by incorporating research and methodological approaches that integrate technology. The COVID-19 pandemic accelerated hybrid learning and prompted reflection on the importance of digital skills from a critical and reflective perspective. The third stage emphasizes the urgency of addressing the ethical use of technology and the responsibility of self-directed learning. The essay concludes that the Educational Sciences program with an emphasis on Guidance is committed to reviewing and evolving its curriculum to strengthen the development of digital competencies in a constantly changing technological context, preparing students for both current and future professional challenges in the use of technology.

https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60738
PDF (Español (España))

References

Alcedo Salamanca, Yesser., Martínez Nieto, Darwin., y Weky, Luis. (2021). Comunidades de aprendizaje, trabajo colaborativo y pensamiento complejo: retos para la transformación de la docencia universitaria en el siglo XXI. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6(11), 76-106. https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.11.2021.8080

Asociación Internacional para la Orientación Educativa y Profesional (AIOEP). (04 de marzo de 2023). Competencias internacionales para los y las profesionales de la Orientación educativa y profesional. IAEVG. https://iaevg.com/Competencias

Bitar, Nizar., y Davidovich, Nitza. (2024). "Transforming Pedagogy: The Digital Revolution in Higher Education". Education Sciences, 14(8), 811. https://doi.org/10.3390/educsci14080811

Buils, Raquel., Gil, Jose Manuel., y Caballer, Antonio. (2012). Base de Datos de Investigación en Orientación Vocacional: Enfoque Cientimétrico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 397-422. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293123551020

del Puerto Horta, Myrna., Soto Cantero, Luis., Álvarez Mesa, Yuniesky., Alfonso de León, José., y Gallardo Sarmiento, Abel. (2022). Definición de la competencia didáctica del docente en la educación médica superior cubana. Educación Médica Superior, 36(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000400010&lng=es&tlng=es

Echeverría, Ana. (2011). TIC en la formación inicial y permanente del profesorado en Educación Especial: Universidad de Costa Rica [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Echeverría, Benito., y Martínez-Clares, Pilar. (2024). Orientar desde el futuro emergente. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.558971

Elboj, Carmen., Valls, Rosa., y Fort, Miguel. (2000). Comunidades de aprendizaje. Una práctica educativa para la sociedad de la información. Culture and Education, 12(1-2), 129-141. https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1174/113564000753837241

Fombona, Javier., Iglesias, Marcos., y Cabezas, Inés. (2016). El trabajo colaborativo en la educación superior: una competencia profesional para los futuros docentes. Educacao & sociedade, 37(135), 519-538. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016147914

Freire, Luis., Lozada, Edwin., Pico, María., y Díaz, Rita. (2023). El papel de la Inteligencia Artificial como herramienta de apoyo en la generación y gestión de Bases de Datos. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 11(1), 1-18. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i1.3747

Frías, Carmen. (2015). Orientación como disciplina y profesión. En Alejandrina. Mata Segreda (Ed.), Desarrollo teórico de la Orientación. Un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 15-50). Universidad de Costa Rica.

Gozálvez, Vincent., Valero, Aída., y González, María. (2022). El pensamiento crítico en las redes sociales. Una propuesta teórica para la educación cívica en entornos digitales. Estudios sobre educación, 42, 35-54. https://doi.org/10.15581/004.42.002

Gmyrek, Pawel., Berg, Janine., y Bescond, David. (2023). Generative AI and jobs: A global analysis of potential effects on job quantity and quality. ILO Working Paper 96. https://doi.org/10.54394/FHEM8239

Marín, Verónica., y Cabero, Julio. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25-33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Martínez , María Cristina., Sádaba, Charo., y Serrano, Javier. (2021). Meta-marco de la alfabetización digital: análisis comparado de marcos de competencias del siglo XXI. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 76-110. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1508

Naciones Unidas. (2024). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Nguyen, Andy., Dang, Belle., Ngo, Ha Ngan., Hong, Yvonne., y Thi, Bich-Phuong. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Educ Inf Technol, (28), 4221-4241. https://doid.org/10.1007/s10639-022-11316-w

OpenAI. (2024). ChatGPT (versión 18 de abril) [Modelo de lenguaje de gran tamaño]. https://chat.openai.com/chat

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico. (2019). El trabajo de la OCDE sobre educación y competencias. 520474-el-trabajo-de-la-ocde-sobre-educacion-y-competencias.pdf (oecd.org)

Organización Internacional del Trabajo. (2022). Trabajar para un futuro más prometedor. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---cabinet/documents/publication/wcms_662442.pdf

Sabzalieva, Emma., y Valentini, Arianna. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa

Sánchez, María. (2017). Orientación Profesional y Personal. EUNED.

Sarmiento, José Ramón., y Barceló, Alejandro. (2019). El uso de las TIC en la innovación docente. Dykinson. https://elibro-net.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr/es/lc/sibdi/titulos/129595

Silva, Juan Eusebio., y Lázaro-Cantabrana, José Luis. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743

Unidad de Apoyo a la Docencia Mediada con Tecnologías de la Información y la Comunicación (METICS). (2022). Educación Híbrida. Guía para hacer un curso híbrido. https://metics.ucr.ac.cr/images/Documentos/Hibridacion/Guia-Recomendaciones-para-el-aprendizaje-Hibrido-en-la-UCR.pdf

Universidad de Costa Rica. (1990). Plan de estudios de Bachillerato en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Escuela de Orientación y Educación Especial (documento de archivo).

Universidad de Costa Rica. (2000). Plan de estudios de Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Escuela de Orientación y Educación Especial (documento de archivo).

Universidad de Costa Rica. (2009, 30 de noviembre). Resolución VD-R-8458-2009. Atribuciones que le confiere al estatuto orgánico y el reglamento de régimen académico y servicio docente. http://vd.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2017/02/VD-R-8458-2009.pdf

Universidad de Costa Rica. (2016, 10 de marzo). Resolución VD-R-9374-2016. Marco de Referencia para el Desarrollo de la Docencia en Entornos Virtuales en la Universidad de Costa Rica. https://vd.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2017/01/VD-R-9374-2016.PDF

Universidad de Costa Rica. (2018). Plan de estudios de Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Escuela de Orientación y Educación Especial (documento de archivo).

Universidad de Costa Rica. (2020, 04 de septiembre). Resolución VD-11502-2020. Lineamientos académicos y administrativos para la docencia con componente virtual. https://metics.ucr.ac.cr/images/Documentos/Resoluciones/Resolucin-VD-11502-2020.pdf

Universidad de Costa Rica. (2023, 23 de noviembre). Resolución VD-12784-2023. Lineamientos académicos y administrativos para la docencia en ambientes virtuales de aprendizaje. https://vd.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2023/11/Resolucion-Vicerrectoria-de-Docencia-VD-12784-2023.pdf

Vázquez, José., Hernández, José., Vázquez-Antonio, Jennifer., Juárez, Luis., y Guzmán, Clara. (2017). El trabajo colaborativo y la socioformación: un camino hacia el conocimiento complejo. Educación y Humanismo, 19(33), 334-356. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2648

Zavala, Diego., Muñoz, Karlita., y Lozano, Edwin. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Revista publicando, 3(9), 330-340. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833540

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Vivian Fallas López, Osvaldo Murillo Aguilar, Pablo Armando Sibaja Mojica

Downloads

Download data is not yet available.