Abstract
The purpose of this article is to reveal the research project results that took place in the Educational Research Institute (INIE), Education School, at the University of Costa Rica (UCR). The research main objective was to analyze the educational community`s criterion related to “Reform of regulatory rules of promotion and repetition in the Costa Rican educational system”. Furthermore, this research involved a change in the promotion system of the secondary students in curriculum, teaching, and administrative aspects. Moreover, the objective was achieved by using a descriptive exploratory qualitative research methodology, in which the educational community of two public secondary schools, Ministry of Education authorities (MEP), university professors, and the National Association of Teachers (ANDE) participates. This research begins with the reform´s antecedents and then a literature review about the topic. Therefore, there is evidence in this study related to the educational community`s disagreement about this reform and they propose suggestions in order to improve the high school Promotion System in Costa Rica.References
Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2003). Evaluación educativa y promoción escolar. Madrid: Pearson Educación.
Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2008). II Estado de la Educación. San José: Programa Estado de la Nación y Desarrollo Sostenible. Consejo Nacional de Rectores.
CONARE. (2013). IV Estado de la Educación. San José. C.R.: Programa Estado de la Nación y Desarrollo Sostenible. Consejo Nacional de Rectores
Consejo Superior de Educación. (2008). Actas ordinarias N.º 50-2008, N.º 51-2008, N.º 53- 2008. San José: Autor.
Doryan, E. (1997). Sistema Educativo Nacional de Costa Rica. MEP. Recuperado: http://www.oei.org.co/quipu/costrica/index.html.
Freire, Paulo (1993). Pedagogía de la Esperanza. México: Siglo XXI.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (1971). Plan Nacional de Desarrollo Educativo. San José, Costa Rica: Ministerio de educación Pública.
Ministerio de Educación Pública. (2008). Reforma integral de las normas reguladoras de la promoción y repitencia dentro del sistema educativo público costarricense. San José, Costa Rica: Ministerio de educación Pública.
Ministerio de Educación Pública (2011). Normas reguladoras de la promoción y repitencia dentro del sistema educativo público costarricense. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Morin, E. (2005). Epistemología de la complejidad. En Fried Schnitman (Comp.), Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad. (pp. 421-442). Buenos Aires: Paidós.
Murillo, J. y Román. (2010). Retos en la evaluación de la calidad de la educación en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 97-112.
Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona: Editorial Ariel.
UNESCO. (2012). Global Education DIGEST 2012. Instituto de Estadística de la UNESCO. Recuperado de http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/ged-2012-press-release.aspx.
Vigostky, L. (1978). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pleyade.