Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Appropriation of Information and Communication Technologies in The Venezuelan Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))

Keywords

Tecnologías de la Información y Comunicación
Formación Docente
Plan Nacional de Alfabetización Tecnológica
Servicio comunitario.
Information and Communication Technology (ICT)
training courses
educational opportunities
educational technology

How to Cite

Marcano-Rojas, I. R. (2014). Appropriation of Information and Communication Technologies in The Venezuelan Education. Revista Educación - Journal of Education, 39(1), 121–136. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.9836

Abstract

The purpose of this research is to evaluate the use of information and communication technology as a means to support teacher training in Venezuela, specifying how the technological intervention has been taken in the educational environment. This is a documentary work that makes mention to experiences of some countries such as Panama, Colombia, Mexico and Argentina in relation to the use of ICT in education, comparing them with national effort, emphasizing out that in Venezuela, the resources have been earmarked, and some projects have been created in order to improve the quality of education, especially in the field of information and communication technologies, likewise, many projects have emerged from the national level, that are directed to the attention of general community to computer use and communications, for this reason, projects like the National Plan for Technological Literacy (PNAT), and Web portals of distance learning were created. Finally, it concludes that the efforts should be concentrated to contribute the fortification of teacher training in our country, taking into account the great potential that the nation has to support its technology plans, considering the number of students in higher education who are willing to serve communities in their educational area. So that, it is time to undertake a meaningful work with volunteer students from community service, in order to share their knowledge in the preparation of teachers in training or in exercise, being this a proposal in favor of strengthening collaborative work between educational institutions.
https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.9836
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cardona, N. (2004). Renadit. Infobit: Revista para la difusión y el uso educativo de las tecnologías de la información y la comunicación (3). p.16-18. Recuperado de: http://fundabit.gob.ve/descargas/revistas/Edicion-03.pdf

Educa Panamá. (2010). Mi portal Educativo. Panamá: Ministerio de Educación. Recuperado de: http://www.educapanama.edu.pa/

Eduteka.org (2000). Quiénes somos. Recuperado de: http://www.eduteka.org/

Fundabit. (s.f.). Proyectos. Venezuela: Fundación Bolivariana de Informática y Telemática. Recuperado de: http://fundabit.me.gob.ve/proyectos/

Henríquez, M. (2004). La incorporación de las tecnologías de la información en la formación inicial docente. Caso de estudio: Universidad de los Andes, Táchira. Revista Acción Pedagógica, 11(1), pp 60-73. Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17067/1/art6_v11n1.pdfhttp://www.saber.ula.ve/db/ssaber/Edocs/pubelectronicas/accionpedagogica/vol11num1/art6_v11n1.pdf

Ley de Servicio Comunitario del Estudiante de Educación Superior. (14 de septiembre de 2005). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, Nº 38.272. Recuperado de http://es.slideshare.net/HumanitasFHE/ley-de-servicio-comunitario-del-estudiante-de-educacin-superior-4538606

MCTI. (2008). Portal del Ministerio del Poder Popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias. Venezuela. Recuperado de: http://www.mppcti.gob.ve/

Meduca (2013). Meduca para toda la vida. Panamá: Ministerio de Educación. Recuperado de: http://www.meduca.gob.pa/files/Revista%20MEDUCA%202013.pdf

Ministerio de Educación de Argentina (2008). Educar Portal Argentino para Capacitación Docente a Distancia. Recuperado de: http://portal.educ.ar/capacitacion/

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2004). Colombia Aprende. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/propertyvalue-34418.html

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2012). Centro Virtual de Noticias de la Educación de la República de Colombia. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-channel.html.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (s.f.). Proyecto Canaima Educativo: corazón y esfuerzo venezolano. Recuperado de: http://www.me.gob.ve/media/contenidos/2012/d_26076_308.pdf

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2010). Líneas Generales para la Incorporación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los Procesos de Aprendizaje enmarcadas en la Propuesta Curricular de la República Bolivariana de Venezuela (2007-2013). Recuperado de: http://www.me.gob.ve/media/contenidos/2011/d_26034_245.pdf

Miratia, O. (2005). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. Revista Infobit (4), pp. 12-14. Recuperado de: http://fundabit.gob.ve/descargas/revistas/Edicion-04.pdf

OREALC. (2005). Informe: Formación docente y las tecnologías de información y comunicación. Logros, tensiones y desafíos. Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001410/141010s.pdf

PNUD (2002). Informe sobre Desarrollo Humano en Venezuela 2002. Las tecnologías de la información y comunicación al servicio del desarrollo. Venezuela: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de: http://hdr.undp.org/sites/default/files/venezuela_2002_es.pdfhttp://www.undp.org/annualreports/2002/espanol/IAR02spaComplete.pdf

RELPE (s.f.). El portal educativo de Venezuela presenta Renadit. Red Latinoamericana de Portales Educativos. Recuperado de: http://www.relpe.org/ultimasnoticias/el-portal-educativo-de-venezuela-presenta-renadit/

Serrano, A., Martínez, E. (2003). La Brecha Digital: Mitos y Realidades. México: Departamento Editorial Universitaria, Universidad Autónoma de Baja California. Recuperado de: http://labrechadigital.org/labrecha/LaBrechaDigital_MitosyRealidades.pdfhttp://labrechadigital.com

UAMI. (2008). Programa de Formación Docente de la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa. Recuperado de: http://virtuami.izt.uam.mx/pfd/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.