Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Facts and Challenges Facing Bilingual Intercultural Education and Interculturalism: A Case Study of Afro-Costa Ricans
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Intercultural Bilingual Education
Interculturality
Marginalized Populations
Afro-Costa Ricans
Afro-descendant
Educación intercultural bilingüe
Interculturalidad
Poblaciones marginadas
Afrocostarricenses
Afrodescendientes

How to Cite

Bell Jimenez, A. G. (2020). Facts and Challenges Facing Bilingual Intercultural Education and Interculturalism: A Case Study of Afro-Costa Ricans. Revista Educación - Journal of Education, 44(2), 596–612. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39338

Abstract

This essay argues that Intercultural Bilingual Education (IBE) and interculturality have not yet fulfilled their intended goal with regards to Afro-Costa Ricans. This study delves into the concepts of IBE and interculturality based on both historical and current reference points underpinned by sociological, anthropological and pedagogical perspectives. The methodology used for this study was based on analysis of historical, academic and legal documents as well an interview conducted with a leading Costa Rican Intercultural Education policy-maker. The last section considers an intercultural and bilingual educational program by and for Afro-Costa Ricans.

https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39338
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Baker, C. (2001). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters.

Bonfil, G. (1991). La teoría del control cultural en el estudio de procesos étnicos. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 4(12), 165-204.

Bolseguí, M. y Fuguet, A. (2006). Construcción de un modelo conceptual a través de la investigación cualitativa Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 7(1) 2007-229. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41070114

Bucholtz, M. y Hall, K. (2004). Language and Identity. En A. Duranti (Ed.). A Companion to Linguistic Anthropology (pp. 369-394). California: Blackwell Publishing.

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como proceso de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Revista Theoria, 14(1), 61-71.

Comisionado Presidencial para Asuntos de la Afrodescendencia. (2015). Plan Nacional para Afrodescendientes 2015-2018. San José: Presidencia de la República de Costa Rica.

Consejo Nacional de Rectores. (2015). Informe Estado de la Nación. San José: Consejo Nacional de Rectores. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/

Consejo Nacional de Rectores. (2019). Informe Estado de la Educación. San José: Consejo Nacional de Rectores.

Consejo Superior de Educación de Costa Rica. (2019). El Consejo Superior de Educación. Recuperado de http://cse.go.cr/

Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F. y Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Santiago: Organización de las Naciones Unidas.

Corredor Cultural del Caribe. (2013). Afrodescendencia en Costa Rica: Sociedad Multiétnica y Pluricultura. Recuperado de https://bit.ly/34W5kdO

De Las Casas, B. (2019). Brevísima relación de la destrucción de las Indias. Puerto Rico: Textos Clásicos Universales.

Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, Interculturalidad y Diversidad en Educación. Una aproximación antropológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Departamento de Educación Intercultural. (6 de septiembre, 2019). Entrevista con personas funcionarias del Departamento de Educación Intercultural [correo electrónico]. Dirección de Desarrollo Curricular del Ministerio de Educación Pública, San José, Costa Rica.

Duncan, Q. (2005). El negro en la Costa Rica de hoy. Revista del CESLA, (7), 399-404.

Duncan, Q. y Meléndez, C. (2011). El negro en Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica.

Fernández, L. (2006). ¿Cómo analizar datos cualitativos? Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació, Universitat de Barcelona.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata. 2da Ed. Madrid, España.

García, N., y Martinell, A. (2010). El poder de la diversidad cultural (de XIII a XXI) [Presentación de diapositivas]. Recuperado de la plataforma Moodle de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.

Gomes, D. y Catchcart, M. L. (2011). Cabo verde: lengua, cultura e identidad y su relación con la educación. Ciencia en su PC, (4), 122-134. Recuperado de https://bit.ly/2QmLcxt

Greene, S. (2007). Entre lo indio, lo negro y lo incaico: The Spatial Hierarchies of Difference in Multiculural Peru. Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 12(2), 329-355

Harro, B. (2000). The cycle of socialization. En M. Adams, W. J. Blumenfeld, R. Castañeda, H. W. Hackman, M. L. Peters, y X. Zúñiga (Eds.). Readings for diversity and social justice: An anthology on racism, antisemitism, sexism, heterosexism, ableism, and classism (pp. 15-21). New York: Routledge.

Instituto Nacional de Estadística y Censos [INEC] y United Nations International Children’s Emergency Fund [UNICEF]. (2014). Costa Rica: Indicadores de Educación y de Contexto. San José: UNICEF.

Instituto de Estudios Sociales en Población. (2009). Percepciones y actitudes de la población costarricense hacia la población Afrodescendiente. Heredia: Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional.

Pizarro, G. (2003). Educación alternativa e identidad de grupos étnicos subordinados. Heredia: Universidad Nacional.

Maldonado, N. (2007). On the Coloniality of Being: Contributions to the Development of a Concept, Cultural Studies, 21(2-3), 240-270.

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2009). Lo propio, lo nuestro, lo de todos. Educación e Interculturalidad. San José: Ministerio de Educación Pública de Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2018). Departamento de Educación Intercultural. Recuperado de http://www.ddc.mep.go.cr/educacion-intercultural

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2019). El Ministerio de Educación Pública. Recuperado de https://www.mep.go.cr/

Molina, I. (2015). Costarricense por dicha: identidad nacional y cambio cultural en Costa Rica durante los siglos XIX y XX. San José: Editorial UCR.

Morlachetti, A. (2015). La Convención sobre los Derechos del Niño y la Protección de la Infancia en la Normativa Internacional de Derechos Humanos. Recuperado de https://bit.ly/2KeVzz8

Norton, B. (2000). Identity and Language Learning. Harlow: Longman.

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Recuperado de http://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CESCR.aspx

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (1999). Aplicación del Pacto Internacional de los Derechos Económicos, Sociales y Culturales, Observación general 13, El derecho a la educación (artículo 13 del Pacto), (21º período de sesiones, 1999), U.N. Doc. E/C.12/1999/10 (1999). Recuperado de http://www1.umn.edu/humanrts/gencomm/epcomm13s.htm

Pierce, B. N. (1995). Social Identity, investment and language learning. TESOL Quarterly, 29(1), 9-13.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2013a). Situación socioeconómica de la población afrodescendiente de Costa Rica según datos del X Censo Nacional de Población y VI de Vivienda 2011. Panamá: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2013b). Informe nacional sobre desarrollo humano 2013. San José: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2017). Visión 2030. Poblaciones excluidas en Costa Rica. San José: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander. (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO

Racismo y matonismo en la escuela [Editorial]. (14 de febrero de 2012). La Nación. Recuperado de https://bit.ly/2QcBCx1

Restrepo, E. (2002). Políticas de la alteridad: etnización de “comunidad negra” en el pacífico sur colombiano. Journal of Latin American Anthropology, 7(2), 34-58.

Singleton, G. (2015). Courageous conversations about race: A Field Guide for Achieving Equity in Schools (2da Ed.). California: Corwin.

Suasnábar, C. (2013). La institucionalización de la educación como campo disciplinar. Investigación Educativa, 18(59), 1281-1304.

Suárez, N. (2007). La investigación documental paso a paso. Venezuela: Universidad de los Andes. Recuperado de https://bit.ly/3ahRDrC

Tubino, F. (2005). La interculturalidad crítica como proyecto ético y político. Trabajo publicado en el Encuentro Continental de Educadores Agustinos, Lima, Perú. Recuperado de https://bit.ly/2ViE5Ip

United Nations International Children’s Emergency Fund [UNICEF]. (2006). Observaciones Generales del Comité de los Derechos del Niño. Recuperado de http://www.unicef.org/ceecis/crcgencommes.pdf

Walsh, C. (2008). Interculturalidad crítica, pedagogía decolonial. En W. Villa y A. Grueso. (Comp.). Diversidad, interculturalidad y construcción de ciudad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional/Alcaldía Mayor.

Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, Sociedad. Luchas (de) coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar y Abya Yala.

Walsh, C. (2014). Afro In/Exclusion, Resistance, and the “Progressive” State. (De) colonial Struggles, Questions, and Reflections. En J. Muteba-Rahier (Ed.)., Black Social Movements in Latin America from Monocultural Mestizaje to Multiculturalism (pp. 15-34). New York, NY: Palgrave MacMillan.

Zimmer, T. (2011). El español hablado por los afrocostarricenses: Estudio lingüístico y sociolingüístico. Alemania: Kassel University Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.